Summa sidvisningar

lördag 5 april 2014

Växtvärk

Melker har haft det lite svårt att sova på senaste. Vaknat mer än vanligt och velat kliva upp tidigt. Inatt nådde besvären sin topp (hoppas jag, så det inte blir ännu värre...). Mellan 22.00-23.30 vaknade han ungefär 5 gånger, snyftandes. Till sist fick han komma och lägga sig i vår säng. 

Där låg han och jämrade sig, vred sig hit och dit och var allmänt ynklig. Vi frågade massor med gånger vad som var fel, om han hade ont och så, men fick inget direkt svar. I över en timme höll det på såhär. Jesper somnade.

Till sist säger Melker "ont i där" och pekar ner mot sina fötter. Jag hade mina misstankar om växtvärk och hade redan försökt massera hans ben en hel del, utan resultat. Nästa åtgärd: smärtlindrande läkemedel..

Melker hatar medicin. Han skriker och gråter bara man nämner det, eller så fort han ser flaskan/förpackningen. Nu hade vi köpt hem flytande Ipren som smakar apelsin som vi inte har testat förut. Jag tycker att suppar börjar kännas så hemskt att ge när han visar så tydligt att han inte vill, så jag tänkte att det här skulle vara bättre.

Oj, så fel jag hade...

Jag fick i honom typ 1,5-2 av de 3,5ml som dosen bestod av, medan han grät och skrek (snacka om att känna sig som Årets Mamma...) sen hostade och kräktes han upp det igen. 
Det fick helt enkelt bli en supp istället, som faktiskt kändes mycket mindre som ett övergrepp än den flytande medicinen..

Till sist fick vi sova, allihop. 

Melker vaknade kl 5 nästa gång, men efter lite övertalning (och ett lyft upp i sängen under protester) somnade han om till kl 9(!).

Puh, och så lägger vi på en bebis som ätit 3 gånger under natten + ett blöjbyte = jag tror jag slumrar en stund till. Malte somnade just om.

Nu hoppas jag såklart att Melker slipper ha det såhär någon mer natt, men nu vet vi förhoppningsvis hur vi ska hantera det tidigare så han inte behöver besväras så länge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar