Summa sidvisningar

måndag 7 april 2014

Helger och viktnedgång

Jag tror inte på att förbjuda saker man gillar, typ godis, bröd och sånt. För är något förbjudet vill han bara ha det mer och så växer tanken i huvudet tills man inte kan stå emot mer. Sen går man med dåligt samvete för att man inte kunde hålla sig.

Jag har alltid varit en sån som haft svårt att avstå från godsaker om de finns tillgängliga. Men de senaste veckorna har jag faktiskt kommit in i ett annat tänk. När jag var på body shop med Rebecca hade de stora skålar med geisha stående i butiken. På ren reflex var jag på väg att fiska upp en, för det är så jag alltid har gjort. Har det funnits godis har jag ätit det. Men den här gången stoppade jag mig själv, vred (nästan med våld) bort blicken från skålen och gick åt ett annat håll. Seger!

I lördags däremot, var jag och Malte hos Rebeccas mamma Cecilia som fyllde år. Cecilia vet hur man dukar upp till kalas, helt klart. Det är alltid massa olika sorter och hur mycket gott som helst. Jag hade bestämt mig för att det var ok, för den här gången, att äta det jag ville. Det är trots allt inte varje dag, eller ens varje helg, som man går på kalas. Och visst, det kanske blev lite för mycket fika. Men jag har varit duktig hela veckan, så det fick gå bra ändå.

Det var med lite skräckblandad förtjusning jag ställde mig på vågen imorse. Sist jag vägde mig var i torsdags, tror jag, så i princip var det vilken effekt helgen hade haft som jag var ute efter. 

Ner 200g, yes! 

Jag vet att det kan ändras ganska mycket fram och tillbaka beroende på olika saker, men det kändes bra att inte ha gått upp i vikt i alla fall. Nä, jag kör nog på såhär, man måste få leva lite också. Jag har hittat ett annat tankesätt, och jag hoppas att det fortsätter funka för mig. Slow and steady wins the race. Jag har inte bråttom.


Malte chillade med födelsedagsbarnet i soffan i lördags. Lite senare kräktes han i samma soffa, och på sin gudmor, men det är smällar man får ta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar