Summa sidvisningar

lördag 26 april 2014

En körig dag..

Två körkonserter på samma dag närmare bestämt. Klockan 15 lämnade jag det Hellman-ska hemmet med siktet inställt på tegs kyrka (med en liten detour på vägen för att hämta upp Amanda. 

Totalt var det kanske ca 100 körsångare. En del av oratoriekören, vi (jag tror vi var 6st?) ur Turbulens, och så fyra körer från Vasa. Två damkörer, en dubbelkvartett (alltså 8 personer, två i varje stämma) och en blandad kör.

Det var riktigt roligt! Vi sjöng typiskt våriga/somriga sånger, vintern rasat, en vänlig grönska, uti vår hage och lite sånt. Sommarpsalmen var vår sista sång. När vi sjöng den första raden i sista versen slutade plötsligt Jonas dirigera och gick och satte sig för att lyssna istället, den lilla lurifaxen... Det gick bra ändå, men nog var vi ruskigt förvirrade där en stund.

Jag älskar när Jonas dirigerar, för han är så lätt att följa. Det är synd att han oftast måste spela piano när vi sjunger, det hade varit jättetrevligt om han dirigerade oftare.

Malte var snäll som vanligt. Under repetitionen var han med Amanda och hälsade på altarna, sen sov han igenom nästan hela konserten. Näst sista sången vaknade han och snälla Annie (som jag hade bett hålla ett öga på honom) gick runt med honom i en stund tills vi var klara.

När konserten i tegs kyrka var slut bar det av till stadskyrkan. Där pågick nämligen en annan konsert, framförd av en koptisk kör med ungdomar och vuxna från lite alla möjliga delar av världen. Ursprungligen härstammade de alla från Egypten dock. 

Det var ett riktigt häftigt framförande! Musiken klingade distinkt egyptisk och sången var både på engelska, arabiska, franska och säkert ännu fler språk (jag tror att jag hörde någon säga tyska och koptiska också, men jag är inte helt säker). Det var inte helt lätt att hänga med, även fast vi hade häften för att hjälpa oss hänga med. Det kändes ganska lagom att komma dit i pausen, då det var ca 1 timme kvar. I alla fall jag blir lite trött i huvudet av den typen av musik och av att lyssna efter vilket språk som sjungs och försöka hänga med vart i häftet vi befann oss (om Jesus var uppstånden än eller inte, kunde ju vara roligt att veta).



Otroligt trevliga människor! Vi var inbjudna att äta middag med dem igår på KFUM där de bodde under sitt besök och jag hade det supertrevligt. Malte fick många nya fans, många pussar och folk som ville ta kort på honom.
Han var helt slut när vi kom hem, både idag och igår. Tror jag det, otroligt många intryck att ta in på en gång. 

Nästa vecka får bli lite lugnare, för nu har jag haft något inplanerat varenda dag hela den här veckan!

På onsdag, alltså valborgsmässoafton, är det förresten tänkt att bandet jag är med i ska spela på carlskyrkans valborgsfirande. Ni som vill är hemskt välkomna dit! Jag vet dock inte än när vi ska spela, jag återkommer med en tid!


Jag hann med lite bus med mina favoritpojkar idag också, innan jag och Malte for till kyrkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar