Summa sidvisningar

tisdag 8 april 2014

bvc med vår stjärna till bebis

Vi hade tid på bvc kl 10.30, så jag packade ner Malte i ergo-selen och vandrade till Norrlandskliniken. Malte är 5,5 månad och väger nu 8135g och är 69cm lång. Han har börjat plana ut lite både på längden och i vikt, så läkaren och bvc-sköterskan tipsade om att det kanske var dags för vanlig mat, vilket jag har tänkt ändå.

Det var alltså en barnläkare med också, och hon lyssnade på lungorna och ställde lite frågor om hans utveckling, om han tittar efter ljud och liknande. Han fick även mycket beröm för att han är så stadig i nacken och kroppen och han visade att han kan vända sig och stå i krypställning, vilket tydligen är rätt tidigt att kunna när man är 5 månader.

Han skulle även få dos nummer 2 av vaccinet mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio och Hib, som består av en spruta i vardera lår. När han fick den första dosen vid 3 månaders ålder fick han beröm för att han bara pep till och sen var nöjd igen, han grät ingenting alls. Den här gången var jag förberedd på en större reaktion eftersom han har blivit större och mer "med" i sin omgivning. Jag oroade mig dock i onödan. Han. gjorde. inte. ett. ljud... Nästan lite konstigt kändes det, som att det var något fel. Varken barnläkaren eller bvc-sköterskan hade varit med om något liknande förut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar