Summa sidvisningar

onsdag 2 april 2014

nya matvanor och en liten sjukling

Det blev en febrig liten kille som kröp upp i vår säng på morgonkvisten i alla fall. Så idag blev en lugn dag, i alla fall för honom. Mest filmtittande och sen somnade han på soffan strax innan läggdags. Ingen middag ville han ha heller, men det kan ha berott på att han inte gillar det som serverades snarare än febern. En yoghurt till kvällsfika fick han då i sig i alla fall, och helt ok till lunch, så jag är inte orolig.

Vi behövde storhandla, så vi bäddade ner båda barnen i syskonvagnen och tog med oss x-landern (en annan barnvagn) som matvagn. På det viset blev det ingen ansträngning för den lilla sjuklingen, och frisk luft är ju bara nyttigt. Det var dock rena träningspasset för föräldrarna, ena styrde syskonvagn med 2 barn i och andra styrde x-landern med all mat i.

Jag har ju beslutat att försöka bli lite nyttigare, då godis/chips/glassdagarna det senaste ehm året eller så har tenderat att bli typ 5/vecka snarare än 1... Nu är det dock slut på det! Jag har köpt hem lite allt möjligt som är nyttigare att stoppa i sig än det vi brukar äta. Avocado, rödbetor, ärtor och lite sånt. Och frusta bär och kvarg om sötsuget smyger på och blir för stort. Det smög sig dock ner en Yollibox, som är frozen yoghurt, men den tänkte jag spara till helgen. Lite finncrisp och viltost (mjukost på tub med rökt hjort i) fick också följa med hem att knapra på sådär till kvällsfika eller frukost eller något.

Till middag gjorde jag stekt strimlad skinka med sås av lätt creme fraiche och mjölk med provencalska kryddor. Jesper åt potatis till, jag åt en avocado och en rödbeta. Helt ok faktiskt, jag saknade inte potatisen alls. Varför jag inte började äta avocado för länge sen, det vet jag inte...

Den här veckan känns bra än så länge, jag är inte direkt sötsugen alls hittills fast Jesper sitter och äter choklad (kan vara för att den har saltlakrits i sig, uäh...) men jag saknar att sitta och småäta. Tror det får bli ett tuggummi istället, innan det är läggdags.

Imorgon kommer Rebecca, jag är så glad :)

1 kommentar:

  1. Johanna rata alla lättprodukter! I de feta produkterna finns mer protein och man håller sig mättare längre (på samma mängd, om inte mindre mängd) mat! Köp hellre fet creme fraishe, grädde och 10% kvarg än lättprodukterna. Har gjort ett under för mig, att hålla sig mättare längre och på mindre mat (mycket lättare att skippa att bli sötsugen mellan måltiderna då!) Lycka till :)

    Rebecka F

    SvaraRadera