Summa sidvisningar

torsdag 10 april 2014

En tur till stan med familjen, barnvagnsmarschen och ny förströelse

Vi gav oss ut på äventyr idag. Jag och Jesper packade ner pojkarna i syskonvagnen och tog bussen in till stan. Först blev det lunch på Max (Melker tjatade om chicken nuggets och pommes frites hela vägen), jag tog ett Lowcarb-mål med ramlösa och blev lite ställd när jag fick frågan om jag ville ha pommes till... Visst, man kan ju äta Lowcarbmålet bara för att undvika gluten, men nog tror jag att det är vanligare att man undviker kolhydrater, vilket det ju är hur mycket som helst av i pommes...

Det var riktigt gott i alla fall, även om minimorötterna som jag åt istället för strips inte riktigt var lika gott (men knaprigare!).

Vi hälsade även på Emmy, Jessica och Mellanie i Glashuset på torget där de delade ut information om Barnvagnsmarschen, vilket är ett event som går ut på att protestera och informera om mödradödlighet i världen samt sätta press på politikerna så rätt organisationer får mer bistånd.

Kopierat från Jessika Jäppinen i eventet Barnvagnsmarsch Umeå:

"Varje dag dör 800 kvinnor på grund av graviditetsrelaterade komplikationer,287 000 kvinnor dör varje år.

I utvecklingsländer är mödradödligheten den vanligaste dödsorsaken bland flickor mellan 15 -19 år.

Barnvagnsmarschens mål är att samlar människor för att:

- manifestera mot mödradödligheten i världen

- skapa opinion genom folkets stöd och därmed sätta press på politiker

Genom att underteckna FN:s milleniemål har världens länder förbundit sig att minska mödradödligheten med tre fjärdedelar till år 2015.

Situationen ser dyster ut och milleniemålet kommer med största sannolikhet inte att uppnås.

Kunskap om hur dödligheten minskas finns, men arbetet för att minska mödradödligheten kräver politiska prioriteringar.

Kvinnors rätt att bestämma över sin egen kropp, rätten till fri abort och preventivmedel är en kontroversiell fråga i EU, som nu dragit in sitt ekonomiska biståd till att stödja preventivmedel.

Att män och kvinnor engagerar sig i kampen för kvinnors sexuella hälsa och rättigheter hjälper!"



Läs mer om barnvagnsmarschen här



Jag tycker att det är ett fantastiskt initiativ som vi självklart kommer vara med på! Den 23/4 är det dags! (man är såklart välkommen utan barnvagn också!)
Jag själv hade antagligen inte suttit här idag om jag inte fått så bra hjälp efter födseln av mina småttingar, framförallt när Malte föddes.


När vi var färdiga på stan tog vi bussen hemåt, fast vi passerade vår vanliga hållplats och åkte med till ändhållplatsen, Strömpilen. Jag har nämligen varit ute efter ett spel till min 3DS ett tag nu, men det har varit slut där jag har frågat. Idag ringde jag till GameStop och frågade om de hade det inne, och se på titta, det hade de! Så nu har jag det i min ägo, Bravely Default! Jag har bara hunnit spela i kanske en halvtimme aktivt pga barnen som varit ovanligt struliga ikväll, men jag gillar det än så länge.




Barnen somnade faktiskt båda två i vagnen ett tag, så föräldrarna fick en lugn och skön stund tillsammans. 


Efter lite matinköp på Ica maxi promenerade vi hem igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar