Summa sidvisningar

tisdag 11 oktober 2011

Kärlek

Melker har börjat sova väldigt olägligt för mig. Han sover för korta perioder för att jag ska bli utvilad, men länge nog för att jag inte ska kunna somna om :P Inatt fick jag sova 4,5timme i sträck. Sen låg jag vaken i 4 timmar och kunde inte somna om. Lagom till att jag började känna mig trött och ville sova en stund igen så vaknade Melker igen. Då fick Jesper ta honom och kliva upp så sov jag 3 timmar till. Nu är jag pigg som bara den, det blir nog ordning på oss så småningom!

När jag började flaskmata Melker på heltid och gav upp amningen helt fick jag höra hur viktigt det var att ha honom i famnen när han fick mat för att han skulle få så mycket närhet som möjligt, som han annars skulle "förlora" iom att han inte ammades. Det gick bra till en början, men den senaste veckan har han varit helt hopplös att få att ligga still! Han vrider och vänder sig som en tok och går knappt att få i någonting alls.
Vi upptäckte då att om man bara håller flaskan åt honom när han ligger i sängen, vagnen eller vaggan så går det galant! Han sörplar i sig som om han aldrig gjort annat! Så nu testar vi det ett tag. Närhet får han ändå.

Sensmoralen av detta? Alla barn är olika. Bara för att en sak funkar för ett barn, eller för de flesta barn, betyder det inte att det fungerar för mitt eller ditt barn. Man får helt enkelt prova sig fram så ger det med sig så småningom.

Nu sover lilleman, och vi ska äta sen lunch. Promenaden med Mona och Frej blev uppskjuten pga förkylning, så vi tar en sväng till Holmsjön för att hälsa på Linda, Thyra och Abbe. (Det är alltså inte vi som är förkylda, utan Mona.) På vägen dit ska vi även hämta ut ett bokpaket från Adlibris som jag har längtat efter. Det innehåller bland annat "Adjö, herr Muffin", "Knacka på" och "Silvriga barnkammarboken". Jag är så sjukt taggad på att lära mig en massa nya barnvisor (och kanske hitta igen ett par gamla som jag glömt)

2 kommentarer:

  1. Du verkar ha en helsund syn på föräldraskap. Det klart att barn fungerar olika. Det verkar finnas så många sätt att "göra fel" på, men tror få saker egentligen kan skada ett barn så länge en uppfostran genomsyras av kärlek och sunt förnuft.

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir att du säger så! Det är inte helt lätt alla gånger när alla har så mycket åsikter om vad som är "rätt och fel", men jag tror att vi kommer hitta en bra väg som fungerar för oss och vår lille kille.
    Tack för din kommentar och för att du tittade in :)

    SvaraRadera