Summa sidvisningar

söndag 1 juni 2014

välkommen till familjen Kaos-Hellman

Splat. Ägget slank ur mitt grepp och ner på golvet. Jag skulle baka en kaka eftersom Maja och Nadia skulle komma och hälsa på och det vore trevligt att ha något att bjuda på. Där började en period av komplett kaos.

Efter att vi hade städat upp ägget och fortsatt väga upp ingredienser, vispa och greja ringde det på dörren. Jag trodde att det var Maja. Det var det inte! I själva verket var det min kompis Johan, hans fru Iris och deras lilla bebis som kom på överraskningsbesök. Hur trevligt som helst!

Så jag står där och rör i bunken, pratar, Maja kommer, Melker står på en stol och vill också vara med. Det händer helt enkelt en hel del omkring mig där jag står. Mitt i detta kommer mina föräldrar dit och ska lämna tillbaka bilnyckeln till Peugeoten, eftersom mamma "lånade" den igår (det är ju deras bil egentligen, men då vi har ett mycket större behov av bil just nu så är den "våran" för tillfället).

Då jag ska lyfta ner Melker från stolen faller en bunke till golvet.

Tack och lov var den en bunke med mjöl i, och inte den andra som innehöll uppvispat ägg och socker. Det hade varit en katastrof. Jisses så kladdigt.. Men nu vart det bara lite vitt och pudrigt istället.

Puh.

Så, det är alltså totalt 10 personer i vårt kök + hall, varav 3 är barn. Melker pratar konstant, jag försöker få klart kakan så jag kan ställa in den i ugnen och det är mjöl överallt.

Till sist fick jag någon sorts ordning, kakan blev jättegod och vi lyckades bjuda våra gäster på fika till sist. På köpet fick de en inblick i det lätt organiserade kaos som är vår familj.

Maja ville ha receptet på kakan, så jag tänkte att jag lägger upp det här ifall det är någon annan som vill ha. Jag hittade det i en receptbok som jag fick av min svärmor Britt-Marie i julklapp. Baka i långpanna - en räddande ängel heter den. Jag gjorde en dubbel sats och gjorde kakan i en djup plåt, det blev bra proportioner mellan kaka och glasyr tyckte jag.

Ananaskaka

Detta behövs:
2st ägg
2,5dl socker
1,5dl kallt vatten
3dl vetemjöl
2tsk bakpulver
3dl krossad ananas

Glasyr:
2msk smör
1dl socker
2tsk vaniljsocker (riktig vanilj, inte någon fuskvanillin....)
1st ägg
1,5dl kokos

Gör såhär:
Vispa ägg och socker poröst, rör ner vatten och mjöl som blandas med bakpulver.
Häll smeten på bakplåtspapper i långpanna.
Grädda i 20 minuter, 200°.
Låt ananasen rinna av och bred över kakan.
Blanda alla ingredienser till glasyren i en kastrull och värm under vispning.
Låt sjuda, ej koka.
Bred glasyren över ananasen.
Grädda ytterligare ca 10 minuter eller till kakan fått färg.
Låt svalna, skär i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar